پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204856
انتقاد فعالان اقتصادي از بي‌نتيجه بودن مذاکرات و تفاهم‌نامه‌هاي بعد از برجام
۲۱ تاجر: بعد از برجام «هيچ» قراردادي با خارجي‌ها نبستيم+جدول
تاریخ انتشار : 1395/02/08
نمایش : 1373
۲۱ فعال اقتصادي با انتقاد از تفاهم‌نامه‌هاي بعد از برجام اعلام کردند که هيچ کدام از آنها منجر به امضاي قرارداد نشده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از نسيم آنلاين، در يک سال گذشته به خصوص در ماه‌هاي قبل و بعد برجام شاهد حضور هيات‌هاي تجاري متعددي در ايران بوديم. در اين بين چند تن از هيات‌هاي تجاري کشورمان هم توانسته‌اند چند سفر به کشورهاي اروپايي داشته باشند. اين سفرها اين ذهنيت را در مردم تقويت مي‌کند که دستاورد بسيار بزرگي براي اقتصاد کشور پديده آمده و قراردادهاي متعدد تجاري و اقتصادي در اين مدت به امضا رسيده است.

اما به نظر مي رسد که واقعيت متفاوت با آن چيزي باشد که مردم تصور مي‌کنند. تفاهمنامه‌هايي که در اين مدت در جلوي دوربين‌هاي رسانه‌ها به تصوير کشيده شده هيچ شباهتي به قراردادهاي قطعي ندارد و تنها در حد همان تفاهمنامه‌هايي است که تضمين اجرا ندارد. با اين وجود دولتمردان همچنان با افتخار به سفرهاي صورت گرفته و امضاي تفاهنامه با کشورهاي ديگر مدعي هستند که اين سفرها تاثيرات بسيار فراواني بر اقتصاد کشور گذاشته است. چندي پيش حسن روحاني رئيس جمهور در نشست خبري خود مدعي شد که بنا بر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بعد از برجام 102 قرارداد تجاري منعقد شده است. ادعايي که از سوي بسياري از فعالان اقتصادي تکذيب شد. همچنين روحاني در سفر خود به سمنان هم در پاسخ به منتقديني که معتقد بودند بعد از برجام هيچ دستاورد اقتصادي به دست نيامده، اعلام کرد که مگر مي‌شود اين همه هيات تجاري با پرداخت هزينه‌هاي متعدد به ايران بيايد ولي هيچ قراردادي امضا نشود!

چندي پيش رهبر معظم انقلاب اسلامي هم نسبت به موضع سفرهاي متعدد هيات تجاري واکنش نشان دادند. ايشان در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري در اسفند ماه سال گذشته تصريح کردند که "اين رفت‌ و آمدهايي که الان هست، هيچ معناي مثبتي تاکنون براي ما نداشته و بايد اثر آنها روي زمين معلوم باشد و روي کاغذ فايده‌اي ندارد که بنشينيد مذاکره کنيد."

در حال حاضر  به نظر مي رسد بنگاه‌هاي اقتصادي بزرگ دنيا با وجود وصل نشدن سوئيفت و ال سي و مشکلات بانکي که در اين خصوص وجود دارد از ترس آمريکا حاضر به انعقاد قرارداد رسمي با ايران نيستند. نمونه اين رفتار را مي توان در سفر رئيس جمهور به پاريس دانست که طي آن تفاهمنامه اي بين وزير راه شهرسازي ايران و مديرعامل ايرباس براي خريد هواپيماي مسافربري امضا شد. با وجود اين تفاهمنامه متاسفانه طرف فرانسوي هنوز حاضر نشده حتي يک هواپيما هم به ايران بدهد. مسئولان وزارت راه هم در توجيه اين تاخير ايرباس اعلام کرده اند که قرارداد نهايي ايران و ايرباس در خرداد ماه امضا مي شود. سفرهاي بي دستاورد هياتهاي تجاري مختلف دنيا به ايران، که به گفته سازمان توسعه و تجارت در سال گذشته به 150 هيات تجاري رسيده است بهانه اي شد تا «نسيم آنلاين» به سراغ 21 فعالان اقتصادي برود و صحت و سقم انعقاد اين قراردادها را از آنها جويا شود.

 

براي مشاهده جدول در اندازه بزرگتر    کليک کنيد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html